[PL] Mistrzostwa Świata, Ligi Krajowe, czy to możliwe w CS2?
Esport a Sport
Kiedy bierzemy pod uwagę esport jako formę rywalizacji, często przyrównujemy go do sporów ze świata realnego, jednak czy to ma sens?
Jeśli weźmiemy pod uwagę najpopularniejszą formę aktywności fizycznej na całym świecie, jaką jest piłka nożna, z łatwością zauważymy, że bez znaczenia na region świata rozgrywki wszędzie prowadzone są takim samym systemem. Najmocniejsze drużyny okupują najmocniejszą pierwszą ligę, a wraz ze zwiększaniem się cyfry stojącej przy nazwie rozgrywek poziom teoretycznie spada.
Rozgrywki klubowe mężczyzn są organizowane na następujących poziomach ligowych: Ekstraklasa, I liga, II liga, czterogrupowa III liga, 17-grupowa IV liga. Ponadto funkcjonują szczeble okręgowe: V liga, klasa okręgowa oraz klasy A, B i C.
Coś podobnego możemy zauważyć w świecie CS'a, gdzie zamiast lig mamy "Tiery" turniejów organizowanych przez cały rok w rozmaitych formach na całym świecie. Rozgrywki różnią się prestiżem drużyn, wysokością nagród, a nawet państwami, w których się odbywają jeśli są to LANy.
Ligi Krajowe - dlaczego nie w CS?
Ligi krajowe to rozwiązanie znane nie tylko z piłki nożnej, ale prawie z każdego sportu, a nawet i esportu czym może poszczycić się League of Legends, jednak dlaczego takie rozwiązanie nie jest możliwe w CS2?
Zacznijmy od tego, że Valve nie jest potrzebne do organizowania turnieju. Przeciwnie do gry od RIOT Games, Valve nie sprawuje pieczy nad każdymi rozgrywkami, co pozwala na kreowanie zupełnie nowych lig, wydarzeń, a nawet pojedynczych pokazów. Taki system gwarantuje wolność i zdrowy rozwój graczy na niższym poziomie niż profesjonalny, jednak może też przyczyniać się do oszustw i nieporozumień.
Counter - Strike chwali się dostępnością dla każdego, w każdym regionie świata o różnych porach roku. Nie ma konieczności wybierania się na drugi koniec kontynentu, by jako zawodnik wziąć udział w zmaganiach razem z drużyną, bo lokalne zawody to całkiem popularna sprawa.
Kalendarium graczy często jest pełne spotkań na samym szczycie. Duże turnieje w CS nie są rzadkością i odbywają się regularnie. Poza Majorami, IEM'ami i podobnymi do nich wydarzeniami, mamy swego rodzaju ligę, która skupia najlepsze drużyny w jednym - ESL Pro League. Dopuszczalne jest tutaj porównanie do piłkarskiej Ligi Mistrzów, jednak drużyny nie dostają się z nich przez system Lig Krajowych, a zaproszenia, stałe miejsca lub otwarte eliminacje. Dodanie kolejnych rozgrywek, tym razem na poziomie regionalnym/krajowym, byłoby zwyczajnie niemożliwe do zrealizowania w czasie dla dużych drużyn, a to właśnie one przyciągają największą widownię.
Mistrzostwa Świata w CS2
Może kogoś to zaskoczy, ale coś takiego już było. Nie chodzi tutaj o drużynowe Mistrzostwa Świata, a te reprezentacyjne, które były popularne w czasach CS 1.6. Przez aż 11 lat mogliśmy oglądać zmagania „Clan Base NationsCup", które były dosłownymi Mistrzostwami Świata w Counter - Strike 1.6. XV edycji, wiele drużyn z najróżniejszych zakątków świata i walka o miano najsilniejszej nacji.
Patrząc na dzisiejsze warunki, coś takiego również mogłoby być możliwe i wśród społeczności pojawiały się głosy o sporych chęciach na doświadczenie takiego widowiska, jednak tak jak wcześniej wspominaliśmy, napięte kalendarze nie są przychylne. Jednakże, jeśli po dokładnym planowaniu udałoby się uzyskać dogodną datę i miejsce, takie wydarzenie miałoby potencjał na zapisanie się na kartach historii CS'a jako wielki powrót reprezentacyjnych rozgrywek.
Takie zawody to nie tylko idealna promocja dla gry, ale przede wszystkim świetne widowisko, które byłoby różne od wszystkich innych właśnie z racji na występy jedynie reprezentacji narodowych. Kibicowanie i emocje definitywnie stałyby na najwyższym poziomie, a dla zawodników stałoby się to unikatowym sprawdzianem i wielkim wyróżnieniem.